
PŘEJEZDOVÁ ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Přejezdová zabezpečovací zařízení dělíme technicky na světelná (PZS), mechanická (PZM) a na samotné zařízení (PZZ).
Přejezdová světelná zařízení (PZS)
Je to zařízení, které vydává výstrahu (signalizaci) přerušovaným blikáním a zvoněním. Ty můžeme dělit také podle vzoru, což je vlastně jakési ´´jméno´´ pro takové zařízení (jinak řečeno výstražníky). Takové vzory si nyní ukážeme.
VÝSTRAŽNÍKY AŽD PV 97 a AŽD LED PV

Výstražníky AŽD PV 97 na přejezdu v Sobíňově (foto: David Krňávek)
Výstražníky AŽD 97 jsou v síti Správy železnic (SZCZ) nejrozšířenějšími přejezdovými zařízeními u nás. Jsou produktem firmy AŽD Praha. V roce 2018 vznikla modernější rekonstrukce těchto výstražníků, což jsou výstražníky AŽD LED PV. Na první pohled vypadají úplně stejně. Jenom AŽD LED PV mají zadní část na rozdíl od klasických PV spojenou, tedy kapsle se žárovky a zvonkem jsou v jedné ´´skříňce´´.

Výstražníky AŽD LED PV na železničním přejezdu v Mostku
VÝSTRAŽNÍKY AŽD 71
Tyto výstražníky vznikli roku 1971 již zmíněnou firmou AŽD Praha. Výstražník má celostavěnou skříň, ve které je svítilna a zvonek.

Výstražník AŽD 71 v Újezdečku
VÝSTRAŽNÍKY VÚD
Výstražníky VÚD vyrobené v letech 1959 až 1965 ve výzkumném ústavu dopravním byly firmou AŽD Praha modernizovány. Jsou navrhnuty Českými drahami, které pověřily Ing. Oldřicha Poupěte vývojem a výrobou výstražníků VÚD. Výstražníky tohoto druhu mají zvláštní tvar trojúhelníku, který má vypouklou dolní část s pozitivním světlem. Nad oběma červenými světly je umístěna jedna stříška/kšilt. Zezadu mají zakrytý zvonek, většinou s bílým křížem či tečkou.
Citace: https://paul-carry-zeleznicni-prejezdy.webnode.cz/typy-vystrazniku/

Výstražník VÚD (foto: Koli)
VÝSTRAŽNÍKY SSSR
Výstražníky SSSR jsou zvláštní tím, že mají světla od sebe oddělená. Poslední SSSR výstražníky svého druhu v ČR se nacházeli v Otradovicích asi 30km severně od Prahy. Má na boku krabičku s houkačkou. Jako jediný druh výstražníků má cedule ,,POZOR VLAK" a VÝSTRAŽNÝ KŘÍŽ nahoře nad světly. V současné době se na české železniční síti Správy Železnic výstražníky SSSR nenacházejí. Výstražníky SSSR byly do roku 1953 vyráběny ruskou firmou Svetofor, od roku 1953 do roku 1965 byly vyráběny ve VDZ Olomouc a v ESP. Od roku 1965 byly vyráběny českou firmou AŽD Praha. Zajímavost: Výstražníky SSSR v Otradovicích byly vyrobeny v roce 1958, tudíž zde sloužili přesně 60 let.
Citace: https://paul-carry-zeleznicni-prejezdy.webnode.cz/typy-vystrazniku/ (upraveno)

Výstražníky SSSR v Otradovicích, poslední v Česku (foto: Daniel Bartůšek)
PŘEJEZDOVÁ ZAŘÍZENÍ FRÝBA a ERICSSON
Tyto dva zařízení můžeme zařadit jako úplně první přejezdová zařízení, jejiž vznik datujeme už do roku 1910. PZ Frýba je zařízení vyráběnou firmou ESP a má obdélníkový tvar s dvěmi červenými světli u sebe. Ze začátku neměli zvukovou výstrahu. PZ Ericsson je zařízení vyráběnou stejnojmennou firmou okolo roku 1915. Byli převážně instalovány na mechanické závory, jako tomu bylo například v Chrasti u Chrudimi. Ovládány byli reléovým zabezpečovačem (RZZ). První takové bylo v již zmíněné Chrasti. Dodnes sloužící RZZ můžeme nalézt na nádraží Praha-Vysočany (jedinná ostrovní stanice v Praze), však bohužel by mělo být při rekonstrukci roku 2022 vyřazeno z provozu.

PZ Ericsson na přejezdu v Chrasti u Chrudimi (foto: Mechaniky.cz)
Přejezdová mechanická zařízení (PZM)
Lidově řečeno Mechanické závory. Jejich obsluha spočívá v pohybu kladky a řetězů. Bývají ovládány na kliku buď dálkově (většinou s předzváněčem) a místně (klika přímo na závoře, nemusí mít předzváněč). Ty s předzváněčem mají označení PZM 1 a ty bez předzváněče pak PZM 1. Dodnes tyto závory můžeme potkat na našich tratích.

Dnes již zrušené mechanické závory v Plchůvkách (foto: Mechaniky.cz)