PŘEJEZDOVÁ ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ

Přejezdová zabezpečovací zařízení dělíme technicky na světelná (PZS), mechanická (PZM) a na samotné zařízení (PZZ).


Přejezdová světelná zařízení (PZS)

Je to zařízení, které vydává výstrahu (signalizaci) přerušovaným blikáním a zvoněním. Ty můžeme dělit také podle vzoru, což je vlastně jakési ´´jméno´´ pro takové zařízení (jinak řečeno výstražníky). Takové vzory si nyní ukážeme.

VÝSTRAŽNÍKY AŽD PV 97 a AŽD LED PV

Výstražníky AŽD PV 97 na přejezdu v Sobíňově (foto: David Krňávek)
Výstražníky AŽD PV 97 na přejezdu v Sobíňově (foto: David Krňávek)

Výstražníky AŽD 97 jsou v síti Správy železnic (SZCZ) nejrozšířenějšími přejezdovými zařízeními u nás. Jsou produktem firmy AŽD Praha. V roce 2018 vznikla modernější rekonstrukce těchto výstražníků, což jsou výstražníky AŽD LED PV. Na první pohled vypadají úplně stejně. Jenom AŽD LED PV mají zadní část na rozdíl od klasických PV spojenou, tedy kapsle se žárovky a zvonkem jsou v jedné ´´skříňce´´. 

Výstražníky AŽD LED PV na železničním přejezdu v Mostku
Výstražníky AŽD LED PV na železničním přejezdu v Mostku

VÝSTRAŽNÍKY AŽD 71

Tyto výstražníky vznikli roku 1971 již zmíněnou firmou AŽD Praha. Výstražník má celostavěnou skříň, ve které je svítilna a zvonek. 

Výstražník AŽD 71 v Újezdečku
Výstražník AŽD 71 v Újezdečku

VÝSTRAŽNÍKY VÚD

Výstražníky VÚD vyrobené v letech 1959 až 1965 ve výzkumném ústavu dopravním byly firmou AŽD Praha modernizovány. Jsou navrhnuty Českými drahami, které pověřily Ing. Oldřicha Poupěte vývojem a výrobou výstražníků VÚD. Výstražníky tohoto druhu mají zvláštní tvar trojúhelníku, který má vypouklou dolní část s pozitivním světlem. Nad oběma červenými světly je umístěna jedna stříška/kšilt. Zezadu mají zakrytý zvonek, většinou s bílým křížem či tečkou. 

Citace: https://paul-carry-zeleznicni-prejezdy.webnode.cz/typy-vystrazniku/

Výstražník VÚD (foto: Koli)
Výstražník VÚD (foto: Koli)

VÝSTRAŽNÍKY SSSR

Výstražníky SSSR jsou zvláštní tím, že mají světla od sebe oddělená. Poslední SSSR výstražníky svého druhu v ČR se nacházeli v Otradovicích  asi 30km severně od Prahy. Má na boku krabičku s houkačkou. Jako jediný druh výstražníků má cedule ,,POZOR VLAK" a VÝSTRAŽNÝ KŘÍŽ nahoře nad světly. V současné době se na české železniční síti Správy Železnic výstražníky SSSR nenacházejí. Výstražníky SSSR byly do roku 1953 vyráběny ruskou firmou Svetofor, od roku 1953 do roku 1965 byly vyráběny ve VDZ Olomouc a v ESP. Od roku 1965 byly vyráběny českou firmou AŽD Praha. Zajímavost: Výstražníky SSSR v Otradovicích byly vyrobeny v roce 1958, tudíž zde sloužili přesně 60 let.  

Citace: https://paul-carry-zeleznicni-prejezdy.webnode.cz/typy-vystrazniku/ (upraveno)

Výstražníky SSSR v Otradovicích, poslední v Česku (foto: Daniel Bartůšek)
Výstražníky SSSR v Otradovicích, poslední v Česku (foto: Daniel Bartůšek)

PŘEJEZDOVÁ ZAŘÍZENÍ FRÝBA a ERICSSON

Tyto dva zařízení můžeme zařadit jako úplně první přejezdová zařízení, jejiž vznik datujeme už do roku 1910. PZ Frýba je zařízení vyráběnou firmou ESP a má obdélníkový tvar s dvěmi červenými světli u sebe. Ze začátku neměli zvukovou výstrahu. PZ Ericsson je zařízení vyráběnou stejnojmennou firmou okolo roku 1915. Byli převážně instalovány na mechanické závory, jako tomu bylo například v Chrasti u Chrudimi. Ovládány byli reléovým zabezpečovačem (RZZ). První takové bylo v již zmíněné Chrasti. Dodnes sloužící RZZ můžeme nalézt na nádraží Praha-Vysočany (jedinná ostrovní stanice v Praze), však bohužel by mělo být při rekonstrukci roku 2022 vyřazeno z provozu. 

PZ Ericsson na přejezdu v Chrasti u Chrudimi (foto: Mechaniky.cz)
PZ Ericsson na přejezdu v Chrasti u Chrudimi (foto: Mechaniky.cz)

Přejezdová mechanická zařízení (PZM)

Lidově řečeno Mechanické závory. Jejich obsluha spočívá v pohybu kladky a řetězů. Bývají ovládány na kliku buď dálkově (většinou s předzváněčem) a místně (klika přímo na závoře, nemusí mít předzváněč). Ty s předzváněčem mají označení PZM 1 a ty bez předzváněče pak PZM 1. Dodnes tyto závory můžeme potkat na našich tratích. 

Dnes již zrušené mechanické závory v Plchůvkách (foto: Mechaniky.cz)
Dnes již zrušené mechanické závory v Plchůvkách (foto: Mechaniky.cz)

Přejezdová zabezpečovací zařízení (PZZ)

Nyní jsme si ukázali poddruhy přejezdových zařízení, nyní si vysvětlíme jejich funkci.

Pokud vlak vjede do spouštěcího kolejového obvodu, začne na přejezdu výstraha, ta trvá dokud vlak obvod neopustí. Obvod má 4 fáze, spouštěcí a vypínací, na každé straně dva. Princip je v zaznamenání kovu v obvodu (proto jsou dvoukolí u vlaku taky železná), přes obvodové dráty signál doputuje do reléové skříně odkud se odvětvuje do výstražníků (PZS). 


Doplňky železničních přejezdů

Nezbytným doplňkem železničních přejezdů je zvonek a na tratích s vyšší kapacitou i závory

I ty mají svoje typy a druhy a ty si nyní ukážeme.


PŘEJEZDOVÉ ZVONKY

Přejezdové zvonky podle zvuku dělíme na: klasické, elektronické a houkačky.


Klasický zvonek je železný zvonek a v něm kmitač, který vydává tóny. Podle zvonku lze dokonce rozpoznat typ PZZ. Pokud je zvonek takový hlubší a někdy i rychlejší, jedná se o zvonek z PZZ VÚD. 


Nahrávku klasického zvonku si můžeme ukázat zde: https://www.youtube.com/watch?v=Gp4PAkcWzYQ&t=3s, a klasický zvonek z PZZ VÚD pak například zde: https://www.youtube.com/watch?v=DkvABvH5Oec&t=105shttps://www.youtube.com/watch?v=b5hGU2cb2ls&t=172s


Elektronický zvonek je zvonek, který byl naprogramovaný počítačem. Podle zvuku je dělíme na elektronický zvonek 1.generace (ZV-01) a elektronický zvonek 2.generace (ZV-02). Na slovensku pak také elektronický zvonek 3.generace (ZV-03) produktem firmy AŽD Bratislava. 


Zvonek ZV-01: https://www.youtube.com/watch?v=YsyBIozqb8U&t=48s

Zvonek ZV-02: https://www.youtube.com/watch?v=WpB2Bg3J91s

Zvonek ZV-03: https://www.youtube.com/watch?v=dKo6Zj4xTCM


Dalším zahraničním elektronickým zvonkem je například německý zvonek vyrobenou firmou Scheidt & Bachmann, který se v Česku nevyskytuje. Zatím jediný český přejezd který ho má, je přejezd Aš-Horní Paseky: https://www.youtube.com/watch?v=MTF8Ql2-wPc



Houkačka bývala často na výstražnících vzoru SSSR a dnes ho má v Česku jen doslova pár přejezdů. Dva takové máme v Zadní Třebáni a na vlečce ve Slaném. 


Houkačka na přejezdu v Zadní Třebáni:  https://www.youtube.com/watch?v=hfHSTlZBBgU

Houkačka na přejezdu ve Slaném: https://www.youtube.com/watch?v=N9r2kugC2cE



ZÁVORY

Závory jsou nezbytnou součástí přejezdů na tratích s vyšší kapacitou a na koridorech. 


Závora typu SSSR jsou závory vyrobeny roku 1953 ruskou firmou Svetofor, od roku 1953 do roku 1965 pak  ve VDZ Olomouc a ESP. Od roku 1965 byly vyráběny v AŽD Praha. Závory s výstražníky SSSR se také do roku 2013 nacházely v Třebíči Borovině.


Závora typu AŽD71 jsou závory, které sice na pohled vypadají stejně jako závory SSSR, ale nejsou. Mají novou elekrickou brzdu, která přibržďuje závoru při dopadu na zarážku. Závory nejsou vyráběny firmou VDZ Olomouc, ale firmou AŽD Praha. 


Závora typu AŽD99 - Trochu se podobají závorám SSSR a AŽD 71. Tyto závory mají jiné převody a proto nevydávají takové zvuky jako SSSR nebo AŽD 71. Najdete je pouze s výstražníky AŽD 97.


Závora typu PZA-100 je nejnovější typ pohonu závory s novou ELEKROMAGNETICKOU BRZDOU a novými převody. Závora byla poprvé spuštěna do ostrého provozu v roce 2016/2017. Závora se dodává i do cizích zemí a je vyrobena firmou AŽD Praha. Test nových závor PZA 100 DO CIZÍ ZEMĚ najdete na přejezdu Olomouc-Pavlovičky a mají OCELOVÁ BŘEVNA. Tento přejezd se nachází u výrobního závodu AŽD Praha v Olomouci.


Závora typu ZPZ je závora, která je oddělená od výstražníku. Má vlastní sloupek s pohonem. V česku je najdeme v okolí Svitav na trati 260. 


Kubajs Vlaky - Železnice a MHD
Všechna práva vyhrazena © 2019 - 2022
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky